hacking-facebook-accounts

Za darmo tylko na FB, czyli jak dajemy się oszukać?

Ostatnimi czasy co jakiś czas dajemy oszukać się osobom które skrupulatnie działając na popularnym portalu społecznościowym jakim jest facebook. Kończy się to tym że bez dłuższego namysłu, będąc ciągle kuszonym propozycjami uzyskania darmowych fantów, klikamy w linki, akceptujemy coś (nie czytając co) po czym nasz profil staje się automatycznym „rozsyłaczem SPAMu”. Oczywiście istnieją także takie profile (czyt. firmy które faktycznie istnieją) które oferując w ramach jakiejś akcji na fb fanty który dostajemy w trybie losowania. Jak się jednak okazuje na 10 takich konkursów może 2 są faktycznie realnymi konkursami a w reszcie tego typu zdarzeniach, nasze konto staje się po prostu zawirusowane. Większość pewnie zapyta jak, otóż w wielu tego typu konkursach należy potwierdzić pozwolenie dla aplikacji do wielu naszych danych profilowych po czym z kolei nasz profil (bez naszej wiedzy) udostępnia różne materiały na profilu, w grupach do których należymy czy wysyła prywatne wiadomości do znajomych.

Jak najprościej sprawdzić czy dany konkurs na otrzymanie czegokolwiek za darmo jest prawdziwy tak jak i dany fanpage? Otóż jest kilka prostych zasad do których wypada się stosować aby zapewnić sobie bezpieczeństwo:

Dla przykładu podam statystyki jednego z FANPAGE’y który jako ostatni zauważyłem na wspomnianym portalu którego nazwy nie będę podawać z racji tego iż dany profil uzbiera pewnie 10 000 polubień po czym sprzeda go za kilka stówek 😉 Otóż jeśli chodzi o sklep z „rowerem w nazwie” 😛

  1. Fanpage należy zawsze do firm lub osób które od dłuższego czasu udostępniają swoje prace (z reguły fotografie efektów swojej pracy). W tym przypadku (jeśli komuś chce się szukać może takowy odszukać bez problemu po nazwie) jak widać sam profil powstał już w ubiegłym roku gdzie przez prawie 365dni udało się dodać raptem 10 postów co nie odpowiada nawet jednemu postowi na miesiąc.
  2. Szanujący się oraz godny uwagi fanpage najczęściej posiada swoją stronę internetową która na profilu oczywiście istnieje, jednak po kliknięciu w nią okazuje się że strona nie istnieje. Oczywiście sprawdziłem to, nawet adres tej strony nie został wykupiony gdzie dla ledwo otwieranej firmy wystarczy wykupić takowy adres po czym znajomy wujek znający się na programowaniu utworzy nam stronę gdzie będzie widnieć napis tzw. „UNDER CONSTRUCTION” czy cokolwiek w tym stylu.
  3. W przypadku o którym mówię, fanpage odpowiada za rzekomy sklep który ma do rozdania kilka (bliżej nie określona ilość) rowerów z racji zadrapań. Swoją drogą jest to całkiem znajoma sytuacja np. z iPhone 6 bez folii na wyświetlaczu itd. Jak więc wiadomo, każdy sklep prowadzący tego typu działalność podaje swój adres stacjonarny dzięki czemu klient wie gdzie udać się aby obejrzeć nowo pojawiający się rower o którym mówi post. Aktualnie na fanpage, raptem trzy posty informują nas o tym że model taki czy owaki „niedługo” pojawi się właśnie w tym sklepie. Pytanie jakim, skoro nie ma tam adresu 😉
  4. Mamy nazwę sklepu która prawdopodobnie istnieje w Centralnej Ewidencji i Działalności Gospodarczych, jak się okazuje po sprawdzeniu – takiej firmy nigdy nawet nie było. Mając nazwę możemy także wklepać ją do wyszukiwarki google, bing lub jakiejkolwiek innej która bez problemu wyjaśni nam na swoich pierwszych dwóch stronach czy takie coś istnieje – co pokazała mi wyszukiwarka pewnie każdy się domyśla. Wielkie NIC 😛

Pomińmy już fakt że kupienie popularnych polubień dla naszego fanpage są groszowymi sprawami dzięki czemu dziwnym trafem ilość polubień wzrasta zdecydowanie nienaturalnie. Chciałbym jednak przedstawić jeszcze to o czym napisałem aby nie być gołosłownym, więc:

fp_ilosc

  1. Wykres należy właśnie do wspomnianego fanpage.
  2. Mówi on oczywiście o ilości polubień dla danej strony oraz jak widać ukazuje statystyki tygodniowe.
  3. Wykres przedstawia fakt iż wszelkie polubienia dla danej strony pojawiły się w większości dopiero w dniu kiedy dodano post o magicznym rozdaniu rowerów. Oczywiście rozdaniu rowerów za darmo :)

Nawiązując do powyższego, jak udało się danej firmie w ciągu ostatniego roku nie zdobyć żadnego polubienia dla swojej działalności a dopiero w ciągu ostatnich dwóch dni zdobyć ich blisko 4 tys.?

W ten kwestii myślę że nie trzeba nic więcej pisać, warto jednak zauważyć że w tym przypadku profil został prawdopodobnie utworzony w celach późniejszej sprzedaży więc nie należy się dziwić jeśli za tydzień, miesiąc czy rok nasz profil będzie lubił fanpage któremu w życiu nie kliknęlibyśmy tzw. „lajka” 😉

Istnieje oczywiście wiele innych sposobów na oszukiwanie osób mało obeznanych w zasadach działania tego typu fanpage, aplikacji, konkursów udostępnianych na łamach tychże stron oraz wiele innych.

Dlatego też sugeruję zastanowić się zanim klikniecie w cokolwiek zanim będzie potrzeba ratowania swojego konta, swoich znajomych przed udostępnianym przez nasz profil spamem lub co gorsza zakładania swojego nowego konta gdyż do starego nie będziemy mieli dostępu 😉

Na koniec, jeśli masz większe problemy ze spamem na swoim koncie sugeruję przejrzeć wszystkie aplikacje na swoim koncie z uprawnieniami nadanymi przez nasz profil. One potrafią na prawdę uprzykrzyć nam życie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zabezpieczenie anty-spam *