Ładowanie
Wstępnie warto zwrócić uwagę na to czym jest i co powinna zawierać strona internetowa dla firm. Otóż skuteczna strona internetowa dla firmy powinna charakteryzować się szeregiem cech, które przyciągają uwagę, zwiększają zaufanie użytkowników i wspierają cele biznesowe. Oto kilka kluczowych cech, które warto uwzględnić:
Responsywność: Projektant stron internetowych musi pamiętać że strona powinna być dostosowana do różnych urządzeń, takich jak komputery, tablety i smartfony, aby użytkownicy mieli pozytywne doświadczenia niezależnie od używanego sprzętu. Profesjonalna strona internetowa uwzględnia każdy możliwy ekran na którym zostaje ona wyświetlana.
Przejrzysty i intuicyjny design: Efektywna strona internetowa to taka w której interfejs powinien być czytelny i łatwy do nawigacji. Zrozumiałe menu i przejrzysta struktura pomagają użytkownikom znaleźć potrzebne informacje. Wszystko to ma wpływ na fakt stworzenia finalnie projektu jakim jest intuicyjna strona internetowa.
Szybkość ładowania: Zarówno wspomniana efektywna strona internetowa jak i optymalizacja stron internetowych musi pamiętać że strona powinna ładować się szybko, aby uniknąć frustracji użytkowników. Optymalizacja obrazów, minimalizacja kodu i korzystanie z szybkich serwerów mogą pomóc w poprawie czasu ładowania. Należy pamiętać że szybkość ładowania ma także pośredni wpływ na pozycjonowanie stron internetowych. Jeśli strona będzie ładować się długo, zniechęcimy użytkowników do pozostania na niej a co za tym idzie, nasze realne osiągi spadną.
Zawartość wysokiej jakości: Nie wszystko może uwzględnić projektant stron internetowych. Wiele zależy właśnie od właściciela projektu, który musi stronę rozwijać i prowadzić. Jeśli jesteś już szczęśliwym posiadaczem projektu jakim jest profesjonalna strona internetowa, publikuj wartościową i zgodną z oczekiwaniami użytkowników treść. Dostarczaj informacje o produktach, usługach, firmie i działalności na stronie, by użytkownicy mogli łatwo znaleźć potrzebne informacje. Pamiętając o tym że intuicyjna strona internetowa to taka gdzie użytkownik znajdzie to czego szuka, nie przekopując się przez jej większość podstron.
Formularze kontaktowe i zapytania: Ułatw użytkownikom kontakt z firmą poprzez dodanie formularzy kontaktowych, numerów telefonów, adresów e-mail itp. Zachęcaj do interakcji. Projekt stron www bardzo często uwzględnia umieszczenie danych kontaktowych na głównym widoku, przy czym projektant stron internetowych pamięta aby dane te znalazły się także w domyślnym miejscu jakim jest podstrona kontaktowa z najczęściej proponowanym rozwiązaniem jakim jest formularz kontaktowy.
Bezpieczeństwo: Specjalista od stron internetowych dostarcza bezpieczne połączenie (HTTPS), szczególnie jeśli strona wymaga wprowadzania danych osobowych czy transakcji online. To buduje zaufanie użytkowników. Choć samo projektowanie stron nie uwzględni włączenia bezpiecznego połączenia, tak wspomniany specjalista od stron internetowych będzie wiedział co zrobić w tej kwestii. Nie jest to oczywiście jedyny element powodujący że projektowanie stron www przez nas czy innych specjalistów da gwarancję bezpieczeństwa. Każda agencja interaktywna, freelancer czy mała firma projektująca strony internetowe zdaje sobie sprawę z wielu innych czynników mających na to wpływ. Hosting stron internetowych i jakość oferowanych przez niego usług, zaprojektować stronę internetową w taki sposób aby użytkownicy nie mieli dostępu bezpośrednio do wszystkich plików projektu, wszelkie dane konfiguracyjne powinny być trzymane poza przestrzenią z dostępem przez nich, kopie zapasowe trzymane na innych lokalizacjach niż pliki projektu i wiele, wiele innych elementów.
SEO-friendly: Optymalizacja stron internetowych to podstawa nawet w nowych projektach. Należy pamiętać by zoptymalizaować stronę pod kątem wyszukiwarek internetowych (SEO), aby poprawić widoczność w wynikach wyszukiwania. Używaj odpowiednich słów kluczowych, dostosuj metaopisy, nagłówki itp. Bardzo ważne jest dbanie o treści strony, gdyż to właśnie zawartość strony decyduje w głównej mierze o tym czy będzie ona widoczna. Ciężko będzie wypromować witrynę mówiącą o jednym, na całkowicie odmienne frazy kluczowe o których na stronie projektu nawet nie wspominamy.
Integracje z mediami społecznościowymi: Jeśli firma korzysta z mediów społecznościowych, należy zintegrować je ze stroną, umożliwiając łatwe udostępnianie treści i budowanie społeczności online. Profesjonalny projektant stron internetowych na pewno wspomni o tym fakcie podczas ustalania szczegółów realizacji projektu.
Analiza i statystyki: Warto wykorzystać narzędzia do analizy ruchu na stronie, aby zrozumieć, jak użytkownicy korzystają z witryny. To pozwala na ciągłe doskonalenie strony a dodatkowo istnieje ogrom darmowych rozwiązań stosowanych w tym celu. To kolejny element którego projektowanie stron www nie musi i nie uwzględnia.
Aktualizacje i blog: Regularnie aktualizowana treść na stronie, a także prowadzenie bloga, aby utrzymać zainteresowanie użytkowników, pozycjonować się w wyszukiwarkach i prezentować się jako ekspert w dziedzinie pozwala na podbicie popularności naszej strony w danej dziedzinie i wynikach wyszukiwania. To kluczowy element podczas procesu jakim jest pozycjonowanie stron internetowych.
Testowanie użytkowników: Projektowanie stron internetowych to nie wszystko. Należy przeprowadzać testy użyteczności, aby zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną i gdzie można wprowadzić poprawki. W tym celu pomocne mogą się okazać właśnie wspomniane narzędzia do analizy i statystyk.
Polityka prywatności i regulamin: Projektant stron internetowych powinien wziąć pod uwagę także fakt konieczności umieszczenia wyraźnej polityki prywatności, informującej użytkowników o zbieranych danych i ich celu. Warto zwrócić uwagę iż fakt ten jest wymuszony prawnie z uwagi o ochronę danych osobowych użytkowników naszych stron. O ile regulamin dotyczy w głównej mierze projektów typu sklep internetowy, projekt typu SaaS itd. o tyle polityka prywatności winna być zawarta na każdej powstającej stronie i tej które już istnieją. Dodatkowo każdorazowo podczas podawania przez użytkownika tych danych, zobowiązani jesteśmy do tego aby użytkownik ten wyraził zgodę na ich przetwarzanie. Brzmi dość dziwnie, bo przecież skoro używa formularza kontaktowego by wysłać nam wiadomość, to teoretycznie wyraża zgodę na ich przetwarzanie. Otóż nie! Każdorazowo (jeśli użytkownik nie wyraził jeszcze) należy zapytać użytkownika o możliwość przetwarzania danych. Najczęściej praktykowany jest standardowy checkbox umieszczony przed przyciskiem "Wyślij", który wymusza na użytkowniku wyrażenie zgody przed wysłaniem formularza.
Projektant stron internetowych z jednej firmy to nie ten sam projektant stron internetowych co ten w drugiej firmie. Dlaczego? Otóż w przypadku jednego z nich, poziom posiadanej wiedzy może pozwolić jedynie na standardowe, typowe dla rynku rozwiązania. O ile w przypadkach typowych stron firmowych nie ma wielkiej różnicy w osiągach przy jednym a drugim rozwiązaniu, o tyle w tzw. "customowych" rozwiązaniach bardzo często może być potrzebny projektant stron internetowych z o wiele większą wiedzą i doświadczeniem.
W wielu przypadkach kluczową różnicą dla klienta zdają się być ceny stron internetowych u jednych a drugich specjalistów. Czy jednak warto brać pod uwagę cenę jako główny czynnik? To zależy!
Wyobraźmy sobie sytuację w której projektant stron internetowych ma do wykonania zwykłą, prostą stronę z kilkoma zakładkami tekstowymi, jakaś mała galeria i formularz kontaktowy. Nie ma znaczenia czy wybierzemy tego z mniejszym czy tego z większym doświadczeniem i umiejętnościami. W takim przypadku ceny stron internetowych stawiane na pierwszym miejscu, jako główny czynnik wyboru, stają się bardzo logicznym podejściem.
Druga sytuacja to przypadek w której strona to nie tylko wspomniany powyżej projekt, ale do potrzeb klienta należy dorzucić generator zamówionego produktu, zawierającego wizualizację 3D z podglądem docelowego, zamawianego produktu. Wyobraźmy sobie do tego że generator ten ma mieć możliwość wykonania projektu w taki sposób aby to klient mógł np. narzucić własny plik na nadruk koszulki, aby w czasie rzeczywistym i bez przeładowania strony miał możliwość wykonania projektu z kilkoma nadrukami. Wyobraźmy sobie że klient przewiduje iż jego strona www będzie odwiedzana nie przez kilkaset czy kilka tysięcy użytkowników dziennie a nawet kilkaset tysięcy dziennie. W takim przypadku konieczne jest stosowanie dodatkowych rozwiązań jak różne frameworki do wykonania modułu czy też całego projektu od podstaw. Czy specjalista od stron internetowych który wcześniej nie realizował tego typu projektów poradzi sobie czy tak jak w wielu przypadkach naszych klientów stwierdzi że zrobi część i poleci kogoś do wykonania dodatkowego modułu? Tak by finalnie okazało się że do tego projektu nie będzie opłacalne stworzenie modułu a zawartość strony trzeba będzie przebudować od nowa wraz z całym systemem CMS?
Zatem jak wygląda wybór w jednym a drugim, nie trudno sobie wyobrazić prawda? Czy profesjonalna strona internetowa będzie wykonana tylko przez tą osobę która zna dodatkowe języki, frameworki czy rozwiązania pozwalające na obsługę stron popularnych, aby te nie były przeładowane? Oczywiście że nie. Zarówno jeden jak i drugi specjalista ma opanowane swoje dziedziny w takim zakresie aby wykonać projekt gwarantujący wysoką jakość. Czy projektowanie stron www wymaga znajomości wielu języków i wspomnianych frameworków? Również nie. Małe i proste strony można wykonać nawet na ogólnodostępnych systemach CMS, gdzie należy skupić się głównie na bezpieczeństwie takiego projektu a także na aspekcie jakim jest sam projekt graficzny. Zatem odpowiedź na to jaką firmę tworzącą strony internetowe wybrać to uniwersalne - "zależy".
Optymalizacja stron internetowych (SEO - Search Engine Optimization) to zbiór działań mających na celu poprawę widoczności witryny w wynikach wyszukiwania na popularnych wyszukiwarkach, takich jak Google, Bing czy Yahoo. Kluczowym celem optymalizacji jest osiągnięcie wyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania, co z kolei może przyciągnąć więcej ruchu na stronę. Poniżej przedstawiamy kluczowe aspekty optymalizacji stron internetowych:
Wybór odpowiednich słów kluczowych, czyli fraz, które potencjalni użytkownicy wpisują w wyszukiwarki, jest kluczowym elementem optymalizacji. Słowa kluczowe powinny być związane z tematyką strony i popularne wśród grupy docelowej.
Treść na stronie powinna być wartościowa, unikalna i związana z tematem. Zastosowanie odpowiednich słów kluczowych w treści jest ważne, ale musi być to zrobione naturalnie i z dbałością o czytelność i użyteczność dla użytkowników.
Strona powinna mieć klarowną i logiczną strukturę, z łatwą nawigacją. URL-e powinny być czytelne i zrozumiałe dla ludzi oraz zawierać ważne słowa kluczowe.
Właściwe używanie alt tekstów dla obrazów pomaga wyszukiwarkom zrozumieć, o co chodzi na danym obrazie. Również zoptymalizowane obrazy mogą przyczynić się do szybszego ładowania strony.
Strona powinna być dostosowana do różnych urządzeń, tak aby zapewnić użytkownikom pozytywne doświadczenia niezależnie od używanego sprzętu.
Dobrze skonstruowane linki wewnętrzne pomagają w nawigacji po stronie, a także w przekazywaniu wartości pomiędzy różnymi stronami witryny. Linkowanie zewnętrzne z wiarygodnych źródeł również może wpłynąć pozytywnie na pozycję strony.
Szybkość ładowania strony ma znaczący wpływ na doświadczenie użytkownika i jest również ważnym czynnikiem rankingowym dla wyszukiwarek.
Korzystanie z protokołu HTTPS, a więc bezpiecznego połączenia, jest istotne zarówno dla użytkowników, jak i dla wyszukiwarek. Strony bezpieczne są zazwyczaj lepiej oceniane przez algorytmy wyszukiwarek.
Analiza danych:
Regularne monitorowanie i analiza danych dotyczących ruchu na stronie, konwersji, źródeł ruchu itp. pozwala na dostosowywanie strategii optymalizacyjnej.
Jak więc nie trudno się domyślić, w wielu przypadkach takowa optymalizacja może zostać wykonana już na samym początku projektu. Etap projektowania stron internetowych może uwzględniać wiele elementów dotyczących optymalizacji. Tym bardziej programowanie czy składanie gotowego rozwiązania, w którym uwzględnimy odpowiednio przygotowane teksty, zoptymalizowane grafiki i zdjęcia czy stosowanie różnego rodzaju rozwiązań takich jak "lazy loading" dla plików graficznych. W końcu "diabeł tkwi w szczegółach".
Tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych - oferta
Projektant stron internetowych (web designer) i webdeveloper (programista webowy) to dwie różne role w procesie tworzenia stron internetowych, chociaż ich zadania czasami mogą się pokrywać. Oto krótka charakteryzacja obu funkcji:
Projektant skupia się głównie na aspektach wizualnych i estetycznych strony.
Odpowiada za kształtowanie wyglądu strony, dobór kolorów, typografii, grafiki itp.
Tworzy makietę strony (layout), określa, jak będą rozmieszczone elementy na stronie.
Często używa narzędzi do projektowania graficznego, takich jak Adobe Photoshop, Sketch czy Figma które są dziś jednymi z najczęściej używanych.
Projektuje interfejs użytkownika (UI) i doświadczenie użytkownika (UX) wizualnie.
Webdeveloper koncentruje się na implementacji technicznej strony internetowej.
Pracuje z kodem, stosując różne języki programowania, takie jak HTML, CSS, JavaScript, PHP, Python czy ich różne odmiany w ramach znanych frameworków takich jak bootstrap, tailwind, react, vue, laravel, symfony, django itd.
Odpowiada za to, aby strona była responsywna, działała poprawnie na różnych przeglądarkach i urządzeniach. Używając w tym celu np. wspomnianych powyżej rozwiązań.
Zarządza bazą danych, integruje funkcjonalności serwerowe, tworzy interaktywne elementy strony które docelowo prezentowane są użytkownikowi.
Często współpracuje z projektantem, aby zaimplementować jego koncepcje w funkcjonalną stronę internetową. Głównie podczas programowania elementów interaktywnych czy wdrażaniu elementów które nie były uwzględnione na etapie produkcji.
W wielu przypadkach, zwłaszcza przy mniejszych projektach, osoba zajmująca się projektowaniem stron internetowych może mieć również umiejętności programistyczne, a programista webowy może posiadać pewne umiejętności projektowania. Jednak w przypadku większych projektów zespoły często składają się z oddzielnych specjalistów, każdy zajmujący się swoim obszarem ekspertyzy. Współpraca między projektantem a programistą jest kluczowa dla stworzenia efektywnej i atrakcyjnej strony internetowej. Warto ten fakt wziąć pod uwagę podczas zapytania o wykonanie projektu przez firmę.
Szukasz profesjonalnej firmy która wykona dla Ciebie równie profesjonalną stronę internetową? Szukasz kogoś kogo chcesz zapytać o możliwe rozwiązania dla Twojego pomysłu? Masz pomysł ale nie wiesz czy da się go zrealizować oraz chcesz poznać jego orientacyjną wycenę? Zapraszamy do zakładki:
Mateusz Ratajczak