Ładowanie
Sprzedawcy mają teraz nowe obowiązki, przez co tworzenie sklepów internetowych dla klientów wymaga dodatkowych działań. Wraz z rosnącą popularnością zakupów online, więcej sprzedawców decyduje się na stworzenie swoich własnych sklepów internetowych. Jest to doskonała okazja dla sprzedawców do dotarcia do szerszej bazy klientów i udostępniania swoich produktów szerokiemu gronu odbiorców. Czy jednak sprzedawcy wiedzą, jakie obowiązki na nich ciążą?
Sprzedawcy oferować różne usługi przy użyciu platform e-commerce. Tworzenie sklepu internetowego może być czasochłonne, jednak warto się skupić głównie na pewnych aspektach. Poza bezpieczeństwem naszych sklepów internetowych, należy się skupić także na elementach prawnych. Otóż poza przepisami które dotychczas obowiązywały podczas prowadzenia sklepów internetowych, dochodzą nowe restrykcje. Dotyczą one niedawno wprowadzonej dyrektywy, o której więcej poniżej.
Sama dyrektywa o której mowa, nie dotyczy jedynie sklepów internetowych w Polsce. Dyrektywa ta bowiem dotyczy całej UE. Mowa tutaj konkretnie o dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2019/2161. O ile jej obostrzenia powinny mieć zastosowanie już jakiś czas temu, o tyle w Polsce, ta ma mieć zastosowanie od nowego roku (2023r.). Same obostrzenia mają mieć na celu walkę z nieuczciwymi praktykami, egzekwując jednocześnie zwiększenie transparentności rynku e-commerce. Dodatkowo ma ona na celu poprawienie stanu przestrzegania praw konsumenckich, co ma mieć wpływ zarówno na funkcjonowanie rynku stacjonarnego jak i sklepów internetowych. O ile część z regulacji będzie obowiązywać rynek stacjonarny o tyle część z nich będzie tylko sklepów internetowych.
Tak dla przykładu, informowanie o cenach produktów. Dzięki temu, klient zapozna sie z dotychczasowymi cenami oraz tymi aktualnymi. Czy jednak skończy się nieuczciwość praktyk notorycznie stosowanych w sklepach stacjonarnych? Gdy nagle okazuje się że cena produktu była chwilowo zawyżona by nagle spadła w dół? To wyjdzie w przysłowiowym praniu!
Głównie jednak dyrektywa ta uderzy w tzw. platformy handlowe, które poniekąd bywają jedynie pośrednikami pomiędzy stronami internetowymi sprzedawców a klientami docelowymi. O ile większość z czołowych graczy na rynku dostosowała sie już jakiś czas temu, o tyle jest jeszcze wiele platform które tego nie robią. Biorąć pod uwagę że wiele sklepów działa na platformach typu SaaS, to w wielu z nich odpowiedzialność sprzedaży w pełni spoczywa na sprzedawcy.
Dodatkowo, podobnie w przypadku dropshippingu, wielu klientów wystawia opinie sprzedawcy a nie samemu hurtownikowi. To jednak nie wszystko! Jeśli już jesteśmy w temacie ocen, dyrektywa ta także wymaga ich weryfikacji. Na stronie www nie ma prawa być opinii produktów od osób które nie kupiły produktu. Nie ma też prawa być tym bardziej ocen z fałszywych profili. To jednak kwestia która zapewne spowoduje zniknięcie w wielu przypadkach sklepów internetowych, modułów ocen. W innym przypadku, wzmoże to jedynie ilość wysyłanych niechcianych wiadomości z prośbą o wystawienie opinii.
Oczywiście należy także pamiętać że do naszych stron www w postaci sklepów internetowych, należy projektować inne elementy które są konieczne. Dotyczy to tak błahych rzeczy jak regulamin czy polityka prywatności aż po konkretne doprecyzowanie:
Jeśli nie jesteście pewni czy w przypadku Waszych sklepów internetowych, stron internetowych czy innych aplikacji występują wątpliwości... Jeśli poszukujecie rozwiązań które uzupełnią braki wymagane przez wspomnianą dyrektywę... Z przyjemnością pomożemy! Jesteśmy w stanie także zająć się kompleksowym wykonaniem sklepów internetowych, stron www czy innych aplikacji. Wykonujemy także aplikacje mobilne pod już gotowe projekty. Pamiętaj że w wielu przypadkach lepiej zaufać profesjonalistom, by nie było za późno!
Szukając specjalistów od stron, można natrafić na osoby, które mają ogromną wiedzę teoretyczną, jednak jak wiadomo, teoria od praktyki bardzo często odbiega i to znacząco. Zlecając budowę strony internetowej dla swojej firmy, warto wziąć pod uwagę wykonawcę, który oferuje także pozycjonowanie stron (niekoniecznie duża agencja SEO) lub przynajmniej ma minimum wiedzy z tego zakresu. Zanim zatem dokonacie wyboru, weźcie pod uwagę kilka praktycznych wskazówek:
Jak w każdej profesji, to klient musi być zadowolony z pracy usługodawcy. Rynek rządzi się swoimi prawami, dzięki czemu nie od dziś wiadomo że wszelkie realizacje, winny być realizowane w stopniu zupełnie zadowalającym klienta. Nie inaczej jest oczywiście w przypadku projektowania stron internetowych, gdzie zdanie klientów jest zawsze najważniejsze. Jako profesjonaliści, bardzo często staramy się podpowiadać czy też zwyczajnie doradzać klientom, jednak jak wiadomo, to do klienta należy ostatnie zdanie.
Większość naszych realizacji znajduje się w naszym portfolio, w którym znajdziesz nie tylko coś z zakresu projektowania stron, wykonywania strony www od podstaw ale chociażby projektowania aplikacji mobilnych.
Jeśli zatem szukasz pomocy, rozwiązania dla siebie lub chcesz ustalić ewentualne szczegóły... Zapraszamy do kontaktu:
Mateusz Ratajczak