Tworzenie stron internetowych

Autorskie systemy CMS, Rozwiązania dla firm CRM i nie tylko.

Tworzenie stron internetowych - Zlecasz tworzenie stron internetowych? Przeczytaj!

Zlecasz tworzenie stron internetowych? Przeczytaj!

Gdy przychodzi moment założenia lub odnowienia swojej strony internetowej (wizytówki, strony informacyjne, serwisy internetowe, sklepy itd.), każdy zachodzi w głowę komu zlecić jej stworzenie i przede wszystkim, jak nie dać się naciągnąć?

Otóż poniższy artykuł, ma na celu uświadomienie kilku podstawowych kwestii dotyczących zlecania oraz realizacji przez firmy i agencje informatyczne, projektów w formie Tworzenia stron internetowych.

Zaczynajmy:

Nowy projekt a architektura SEO?

Brzmi groźnie, jednak nie taki diabeł straszny… Przecież oczywistym jest fakt iż nie zlecamy strony tylko dlatego że nam się już aktualna jej wersja zwyczajnie nie podoba, prawda?

Czym jest tajemnicze SEO? Otóż niczym innym jak ang. search engine optimization, czym po prostu jest optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych. Przy okazji zapraszam do lektury: Pozycjonowanie stron www Dolny Śląsk - Certyfikat SSL

Jeśli chodzi o szczegóły, bardzo ważnym aspektem jest przygotowanie strony w taki sposób aby można było edytować wszystkie niezbędne elementy dotyczące właśnie sfery późniejszego pozycjonowania stron. W dobie dzisiejszego internetu, przy dużej konkurencji niestety jesteśmy wręcz zmuszeni do działania w tym zakresie. Bardzo ważne jest zwrócenie uwagę na odpowiednie struktury kodu którym napisana ma być nasza strona oraz wiele innych czynników mających wpływ na późniejsze zdobywanie coraz to wyższych pozycji w wyszukiwarkach.

Kategoryzacja i dbanie o treści?

Na czym polega? Bardzo łatwo wytłumaczyć to na podstawie sklepu internetowego gdzie klient odwiedzając stronę, wpisuje on wyszukiwany towar ale pomimo iż jest to ten sam produkt, występuje on w kilku kategoriach. Uznajmy że szukamy laptopa, w związku z czym na stronie sklepu otwieramy drzewo kategorii (najczęściej jest ono w formie nawigacji) a tam znajdujemy m.in. kategorie elektronika do domu, elektronika do biura. Oczywiście jest to wszystko dobrze zaplanowane, jednak pytanie czy wchodząc w jedną kategorię otwierając kolejno laptopa który nas interesuje a wchodząc na ten sam produkt w drugiej kategorii, trafimy aby na pewno na ten sam produkt?

Otóż różnica może wyglądać nieznacznie przy adresie URL, który wystarczy aby różnił się nawet jednym znakiem alfanumerycznym. Klient w takim przypadku kupuje ten sam produkt, jednak trafia w sklepie na dwa różne produkty. Tracimy tym samym popularność produktu, biorąc pod uwagę to że można było użytkowników skierować do jednego adresu URL co miałoby pozytywny wpływ na właśnie dobrze zoptymalizowany CMS sklepowy.

Pozostaje jeszcze druga kwestia jaką jest duplikowanie treści. Bardzo prawdopodobny jest fakt wystąpienia tych samych treści przy obu adresach URL. Idzie za tym dosyć poważna konsekwencja w sferze pozycjonowania. Klient wchodzący na stronę zobaczy tam naprawdę to samo, jednak wyszukiwarki będą widziały dwie różne podstrony ale z tą samą treścią. Dodam tylko że „nie przepadają one za tego typu przypadkami”.

 

Zlecasz stronę internetową od nowa? Uważaj na efekty które już zdobyłeś!

 

W wielu przypadkach, zlecanie projektów nie dotyczy stworzenia strony dla osoby czy firmy która dopiero wchodzi na rynek a tak naprawdę wykonaniu projektu firm które po prostu chcą odnowić lub od podstaw wykonać swój projekt, jednak bez straty aktualnych osiągów.

Oczywiście nikt nie da gwarancji że jeśli strona firmy będzie już w TOP10 (załóżmy), to po implementacji nawet najlepiej wykonanego projektu nie spadnie chociaż kilka pozycji w dół. Oczywiście jest wiele możliwości wykonania procesu przekierowań, przy czym najefektywniejszym (na chwilę obecną i raczej zostanie tak jeszcze długo) jest zwyczajne przekierowanie „301”, dzięki czemu przeglądarki informowane są o tym że treść podstrony ze starego adresu URL została przeniesiona na stałe pod adres używany w nowej wersji strony.

Oczywiście nie ma takiej potrzeby, jeżeli aktualna strona używała dotychczas tzw. FriendlyURL (przyjazne adresy URL), dzięki czemu programista z automatu ma zminimalizowane ryzyko utraty pozycji podczas „podmiany” stron.

Warto zapytać zatem czy firma której zlecamy w takim przypadku budowę od podstaw naszej strony, jest w stanie dokonać takich przekierowań ze wszystkich adresów URL jakie nas tylko interesują.

Nagłówki w sekcji?

Kluczowym elementem w zdobywaniu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwarek, są właśnie odpowiednio przygotowana sekcja „head”. Jest to fragment kodu programowego, odpowiedzialnego za to co przekazywane jest nie tylko do wyszukiwarek odwiedzających ale także wyszukiwarek typu google. Bardzo ważne jest aby nasz CMS potrafił sam wyświetlić odpowiednie zawartości, jednak pozostawiając nam furtkę indywidualnego oraz manualnego wprowadzenia dodatkowych treści lub zwyczajnie zmiany ich na swoje. Dzięki temu wyszukiwarki internetowe mają podane „jak na tacy” słowa kluczowe które dotyczą akurat podstrony dla której je wprowadziliśmy. Dotyczy to także tytułu czy opisu stron ale co bardzo ważne, odpowiednio przygotowany panel da nam także możliwość decydowania o tym w jaki sposób ma się wyświetlić w mediach społecznościowych (m.in. zdjęcie, tytuł oraz wstęp) udostępniany link do naszego wpisu.

Warto dodatkowo wspomnieć iż sekcja ta służy także do implementacji bibliotek, dzięki którym nasza przeglądarka wie w jaki sposób wyświetlić naszą stronę (to że logo ma być u góry po lewej, ma się wtapiać czy wyświetlić w formie animacji) a także dodatkowe biblioteki od języków typu .js (możliwość wyświetlania zdjęć w formie galerii tuż po kliknięciu w zdjęcie, animowanie treści na stronach bez użycia wręcz prehistorycznego formatu flash).

Dodatkowe atuty wykonawcy?

Przede wszystkim warto także porozmawiać z potencjalnym wykonawcom o tym czy aby do naszego projektu niezbędne jest „podpinanie” jakiegokolwiek systemu CMS który będzie zarządzał treściami na stronie. Dlaczego? Powodów jest wiele, jednak dla przykładu czy do zwykłej wizytówki internetowej w formie strony typu onePage, będzie potrzebny zaawansowany panel administracyjny?

Tworzenie stron internetowych to czasami także pójście na kompromis i przygotowanie zwyczajnie samego wyglądu strony a nie ładowanie wszystkiego pod ogólnodostępny i darmowy system CMS jakim jest chociażby wordpress. Kolejnym aspektem jest sama grafika (layout / szablon) naszej strony internetowej, otóż istnieje możliwość implementacji grafiki darmowej, płatnej ale także przygotowanie autorskiej. Oczywiście różnica to głównie cena idąca analogicznie w górę ale i ograniczenia. Używając darmowych szablonów, zmuszeni jesteśmy do pozostawienia informacji (tzw. Stopki) o autorze projektu. W przypadku kupionych, gotowych szablonów, w większości przypadków (w zależności od licencji) mamy możliwość takową stopkę usunąć, natomiast w przypadku grafiki autorskiej, wszystko zależy od ustaleń z wykonawcą którego wybierzemy w tym celu.

Bardzo ważnym, o ile nie najważniejszym w tym przypadku jest także aspekt optymalizacji naszego szablonu. Pomimo tego że współczesna technologia brnie do przodu, podczas gdy tworzymy strony internetowe, musimy skupić się mimo wszystko na minimalizacji pewnych kwestii. Mowa w tym przypadku chociażby o tym ile czasu wczytywać się będzie nasza strona oraz ile bibliotek czy plików, urządzenie osoby przeglądającej stronę, będzie musiało pobrać do swojej pamięci przed samym wyświetleniem strony. Na koniec, warto byłoby także dowiedzieć się o tym czy  nasz wykonawca będzie z nami rozmawiał i dokładnie opisze wszelkie kwestie związane z wyborem rodzaju serwera, domen oraz certyfikatem SSL o którym więcej tutaj: Pozycjonowanie stron internetowych Dolny Śląsk - certyfikat SSL J

Powyższe informacje są podstawami jakimi warto się zainteresować podczas wyboru wykonawcy naszej strony internetowej.