Tworzenie sklepów internetowych to bardzo zaawansowany proces. Formy funkcjonowania elementów takiego systemu są bardzo zbliżone, niezależnie od wybranego rozwiązania do ich budowy. Jednak sposoby na rozwiązanie niektórych zawiłości przy budowie sklepu czy innego systemu, są bardzo różnorodne. Nie tyle sama logika funkcjonowania, ale głównie narzędzia i możliwości z których korzystamy podczas realizacji systemu CMS czy CRM.
Budowa sklepów internetowych to bardzo zaawansowany proces, który wymaga odpowiedniej wiedzy i doświadczenia. Warto zatem powierzyć jego realizację profesjonalistom, którzy będą mogli zaprojektować sklep internetowy od podstaw lub przebudować istniejący już serwis. Budowa sklepu internetowego to nie tylko proces tworzenia strony www, ale także szereg innych czynności, takich jak:
- opracowanie strategii marketingowej, dzięki której już na etapie projektowania, możemy zaplanować wiele rozwiązań,
- pozyskiwanie produktów lub usług do sprzedaży online,
- prowadzenie działań promocyjnych oraz reklamy (np. Google Adwords),
- obsługa klientów,
- prowadzenie magazynu towarowego oraz wysyłka zamówień.
Warto pamiętać o tym, że budowa sklepu internetowego to najczęściej długotrwały proces i wymaga dużego zaangażowania ze strony wszystkich osób biorących udział w jego tworzeniu. Nie tylko wykonawcy ale także osób odpowiedzialnych później za jego obsługę.
Tworzenie sklepów internetowych - o czym firma tworząca sklepy internetowe powinna pamiętać?
Przechodząc do sedna, chcielibyśmy zwrócić uwagę na kilka elementów przez które sprzedaż produktów z naszego sklepu internetowego, może stać się znacznie utrudniona! Zatem przedstawiamy listę karygodnych błędów przy projektowaniu prezentacji produktów i ich sprzedaży:
- Brak szczegółowych informacji o produkcie na stronie sklepu internetowego! - Bardzo często klienci chcą dokonać zakupu szybko, wiedząc czego dokładnie szukają. W przypadku gdy muszą się przebić przez gąszcz zbędnego lania wody, uciekają z takiego sklepu internetowego, lądując u konkurencji, przez co pomimo bogatych opisów, zoptymalizowanych pod kątem pozycjonowania, niewiele pomaga. Finalnie mamy lepsze treści, ale sprzedaż mizerną, gdyż potencjalni klienci naszego sklepu internetowego uciekają od nas. Zamawiając od nas projekty i realizację sklepu internetowego, na jego stronie znajdują się niemal zawsze, dwie wersje opisów produktu! Dzięki temu, w pierwszym opisie, możemy bardzo skrótowo, szczegółowo, bez dodatkowych grafik, zdjęć, zbędnych opisów, rozpisywania się o zastosowaniu, opisać nasz produkt. Dzięki temu klient otwierający produkt z naszego sklepu internetowego, widzi w ciągu kilku sekund, dokładną specyfikację produktu którego szuka. Mając także świadomość tego że nasz potencjalny klient, chce także zapoznać się z dokładnym opisem, różnicami, innymi możliwościami wariantu danego produktu, programujemy także drugi opis dla produktu. Tam można bardzo szczegółowo go opisać, a klient w łatwy sposób może znaleźć zarówno same szczegóły dotyczące produktu jak i dokładny opis zastosowania konkretnych jego elementów czy np. środowisk w jakich produkt może zostać użyty.
- Ukryte dane kontaktowe sklepu! - Dla klienta który szuka czegoś konkretnego, nie mając czasu przeglądać pełnego asortymentu naszego sklepu internetowego, nie ma nic bardziej denerwującego. Niejednokrotnie sami byliśmy po tej drugiej stronie, gdy chcieliśmy dokonać zakupu ale zakładka kontakt nie była na wierzchu, nie było ikonki czy przycisku pozwalającego na wykonanie szybkiego telefonu do sklepu w godzinach dziennych. Rozumiemy że bardzo często takie sklepy prowadzą osoby które także bywają zatrudnione na etatach... Jednak jakiś formularz kontaktowy do złożenia zapytania, będący na wierzchu lub chociaż adres e-mail do kontaktu to bardzo ważny element dla każdego sklepu internetowego! Dlatego też zawsze sugerujemy naszym klientom by zbudować formularz kontaktowy, pozbawiony bardzo popularnych, choć odchodzących do lamusa klikanego zabezpieczenia reCaptcha. Dzięki tego typu rozwiązaniu zarówno sklep jest zabezpieczony przed rozsyłaniem SPAM-u, tak i sam potencjalny klient nie musi marnować czasu na "magiczne" kwadraciki w których zawsze kawałek elementu o który jest zapytanie, znajdzie się w nowym kwadracie, przez co nigdy nie wiadomo czy zaznaczyć czy odznaczyć ten właśnie element... Zatem najlepszym rozwiązaniem bywa uwidocznienie możliwości kontaktu jak najbardziej się tylko da!
- Długi i niezbyt logicznie ułożony proces zamawiania wbudowany do naszego sklepu internetowego! - kolejnym elementem który może spowodować rezygnację z zakupów przez potencjalnych klientów naszego sklepu internetowego jest proces zamówienia. Gdy klient musi zostać przeniesiony przez wiele niezrozumiałych, nieprawidłowo zaprojektowanych lub zbędnych kroków - zwyczajnie może uciec. Przerazi go stopień trudności składania zamówienia, brak podpowiedzi ze strony sklepu czy zapamiętywania wyborów i preferencji użytkownika, przez co możemy stracić nasz potencjalny zarobek! To dlatego do Waszego sklepu internetowego implementujemy przeróżne mechanizmy które minimalizują ten proces. Ułatwiają zarówno zarządzanie administratorowi sklepu internetowego jak i jego klienteli, wszystkie możliwe procesy zakupowo/sprzedażowe. Dajemy przeróżne możliwości, dzięki którym proces zamówienia składa się z kilku kroków a zarządzanie zamówieniami z naszego sklepu internetowego stają się czystą przyjemnością.
- Podczas zakupu na stronie Waszego sklepu internetowego, klient musi założyć konto. - Nie jest to błędem karygodnym, a nawet samo wymuszenie założenia konta podczas składania zamówienia na stronie sklepu internetowego jest uzasadnione. Jednak w większości przypadków, mija się to z celem. Choć technicznie rzecz biorąc, w wielu rozwiązaniach sklepu internetowego, stosuje się ten sam mechanizm i składanie zamówienia "bez zakładania" konta, zakłada to konto bez niektórych danych. Jest to niezbędne aby klient mógł chociażby zweryfikować status swojej płatności, szczegóły swojego zamówienia na stronie sklepu, sprawdzając jego zawartość w realnym, dostarczonym zamówieniu, czy po prostu aby system mógł samoczynnie wspomnianą płatność zweryfikować. Nie jest jednak tajemnicą że klient który zmuszony jest w trakcie dodania produktu do koszyka, założyć konto, może zostać także zniechęcony. Dlatego w przypadku naszego sklepu internetowego, istnieje możliwość zaprogramowania "pamięci" koszyka. Dzięki temu, po kliknięciu "do koszyka", przez niezalogowanego użytkownika, sklep "zapamiętuje" którym produktem użytkownik się interesował. Po założeniu konta, lub zalogowaniu się, użytkownik ma wyświetlony komunikat, mówiący o tym że produkt którym się interesował, został dodany do koszyka sklepu internetowego. Dzięki temu, po założeniu konta, klient nie musi ponownie przeszukiwać sklepu za wybranym produktem, czy też przeczesywać historii w celu odkopania tej jednej zakładki. Zwyczajnie, produkt sam go znajduje a nawet dodaje się do koszyka!
- Ubogie przeszukiwanie produktów z naszego sklepu internetowego! - o ile w przypadku sklepu internetowego z kilkoma produktami, można stwierdzić że wyszukiwarka niemal wcale potrzebna nam nie jest, o tyle szukanie jednego produktu ze sklepu internetowego, gdy jest ich kilkaset, kilka tysięcy lub nawet kilkanaście tysięcy, byłoby bez wyszukiwarki niemal niemożliwe. Kto chciałby spędzić kilka godzin na znalezieniu jednego produktu, wertując jedną podstronę z listą produktów, po drugiej? Nikt! Zatem bardzo ważne jest to aby podczas tworzenia sklepu internetowego, zaplanować odpowiednią ilość filtrów, po których użytkownik będzie mógł przeszukać gamę produktów z naszego sklepu internetowego.
- Małe zdjęcia produktów lub ich nienajlepsza jakość! - Kolejna rzecz która bywa irytująca dla klientów sklepu internetowego. Należy pamiętać że klienci to w większości wzrokowcy a przy tym większość produktów mimo wszystko sprzedaje się głównie ze względu na ich wizerunek. Nikt nie kupi mebli, ciuchów, zabawek dla dzieci czy innych produktów, których na zdjęciach dokładnie nie widać. Dlatego właśnie w przypadku naszego sklepu internetowego, istnieje możliwość zastosowania jednego z kilku wypracowanych już rozwiązań, które pomagają w dokładnej prezentacji produktu. W zależności od potrzeby prezentacji detalu danego produktu, stosujemy jeden z nich.
- Brak przejrzystego zestawienia dla kosztów przesyłki zakupów z naszego sklepu internetowego! - To jeden z kolejnych powodów dla których możemy stracić klientów naszego sklepu internetowego. Powód niby błahy, bo w teorii zawsze w kolejnym kroku można zyskać kalkulację, gdy realizujemy zamówienia. Gdy jednak okazuje się że z kwoty jednej paczki, robi się nam kwota za przesłanie zamówienia w trzech paczkach, koszty związane z przesyłką towarów, znacząco rosną. Dlatego w naszym sklepie internetowym, implementujemy rozwiązania dynamiczne. Dzięki temu, automatycznie, nawet na stronie koszyka i bez przeładowania strony, odbywa się kalkulacja ceny przesyłki. W tym przypadku może to być program kalkulujący z odgórnie ustalonych czynników, lub po prostu zaimplementowany broker kurierski. Dzięki niemu, wystarczy zaprogramowanie systemu naszego sklepu w taki sposób aby kalkulował ilość paczek o konkretnych wymiarach, po czym przesyłał dane do API naszego brokera. Dzięki temu, nasz klient w czasie rzeczywistym, na stronie sklepu, przy użyciu odpowiednich rozwiązań, może zweryfikować koszty przesyłki jego zamówienia.
To jedne z najpoważniejszych zarzutów jakie przedstawia się dla każdego sklepu który nie sprzedaje tak jak życzyłby sobie tego właściciel. Powodów może być znacznie więcej, przez co aby dokonać oceny na bazie konkretnego sklepu, warto przyjrzeć się właśnie temu konkretnemu przypadkowi.
Tworzenie sklepów internetowych - różne platformy
Pomimo iż nasza oferta kierowana jest do klientów którzy w planach mają korzystać z autorskich systemów, czy też pisanych na zamówienie, istnieje wiele innych możliwości. Pisząc tutaj o rodzajach systemów, mamy na myśli m.in. rozwiązania typu SaaS, gdzie model ten ma za zadanie sprzedaży oprogramowania sklepu w formie usługi. To swoją drogą bardzo ciekawe rozwiązanie dla osób które wchodzą na rynek, chcąc zaprezentować swoje oferty, mając możliwość integracji różnych systemów zewnętrznych. Jednak przez pryzmat czasu, może się ta forma okazać na nieopłacalną, biorąc pod uwagę łączne koszty jakie ponosi po pewnym czasie.
Druga możliwość to stosowanie popularnych i ogólnodostępnych systemów które są dostępne na rynku. Są to zarówno płatne jak i darmowe systemy CMS z przeznaczeniem właśnie dla e-commerce. W tym przypadku o ile płatne wersje są z reguły bezpieczniejsze, o tyle ogólnodostępne muszą być notorycznie aktualizowane z racji powstających luk. Luki te mogą powodować że dane klientów przestają być bezpieczne a przy tym istnieje ryzyko wycieku danych z naszego systemu e-commerce.
Pomijając przeróżne możliwe serwisy sprzedażowe, market place tych serwisów, istnieje jeszcze możliwość autorskiego lub też tzw. "customowego" systemu CMS. Rozwiązania tego typu niewiele różnią się od tych które są płatnymi wersjami rynkowymi. Są one jednak mniej znane, dzięki czemu ich struktura będzie bezpieczniejsza a dzięki temu dane naszych klientów stają się bezpieczniejsze.
To bardzo ważne by w przypadku e-commerce, stosować różnego typu integracje zabezpieczające, systemy szyfrujące, a także systematycznie badać bezpieczeństwo naszych systemów.
Tworzenie sklepów internetowych - różne integracje
Zarówno w przypadku systemów typu SaaS, darmowych gotowcach, ich płatnej wersji czy też pisanych na zamówienie platformach e-commerce, istnieją elementy wspólne. Są to różnego typu integracje, mające na celu zwiększanie zabezpieczeń, poszerzenia możliwości funkcjonowania sklepu, ułatwienie dostępu do systemu e-commerce naszym klientom, itd.
Integracje wcale nie muszą dotyczyć sprzedaży bezpośrednio. Systemy e-commerce to nie tylko platformy sprzedażowe ale także te towarzyszące sprzedaży czy kontaktu z klientami. Jednym z przykładów takich integracji jest współpraca ze skrzynką pocztową. Wszelkiego typu systemy e-commerce powinny mieć możliwość łatwej i szybkiej komunikacji z naszymi klientami, a to najlepiej robi się poprzez wiadomości mailowe. Praktycznie każdy dostawca usług hostingowych, pozwala na utworzenie adresów e-mail powiązanych z adresem sklepu, ale razem z tym posiada on też swoje limitowania dotyczące rozbudowanych funkcji takich jak np. filtracja spamu czy też automatyzacja odpowiedzi na wiadomości o określonej treści (tzw. autorespondery). Jako administrator sklepu musisz liczyć się ze swoimi ograniczeniami już na etapie projektowania sklepu… Dlatego warto postawić na profesjonalnego wykonawcę sklepu internetowego, dysponujący dużym doświadczeniem i wiedzą z zakresu jakim jest tworzenie sklepów internetowych!
Tworzenie sklepów internetowych - różne modele sprzedaży
Najpopularniejszą formą sprzedaży internetowej jest standardowy model e-commerce. Sprzedający posiada towar który oferuje kupującemu, po czym sprzedaje za pośrednictwem sklepu internetowego swój towar. Jednak swojego boom doczekał się także model dropshippingowy. To forma sprzedaży towaru którego fizycznie nie posiadamy u siebie. W skrócie, nasz magazyn (zewnętrzna firma będąca hurtownią) sprzedaje za naszym pośrednictwem. Szerzej o temacie pisaliśmy pod linkiem:
Dropshipping w sklepie internetowym
Tworzenie sklepów internetowych - zanim zlecisz ich realizację!
Szukając specjalistów od stron dla naszego sklepu internetowego, można natrafić na osoby, które mają ogromną wiedzę teoretyczną, jednak jak wiadomo, teoria od praktyki bardzo często odbiega i to znacząco. Zlecając budowę sklepu internetowego dla swojej firmy, warto wziąć pod uwagę wykonawcę, który oferuje także pozycjonowanie stron (niekoniecznie duża agencja SEO) lub przynajmniej ma minimum wiedzy z tego zakresu. Podczas wybierania specjalistów od sklepu internetowego, warto wziąć pod uwagę kilka innych czynników, o których przeczytacie w poniższych artykułach. Zanim zatem dokonacie wyboru, weźcie pod uwagę kilka praktycznych wskazówek:
- Zlecasz tworzenie stron internetowych? Koniecznie przeczytaj!
- Gdy szukasz firmy tworzące strony internetowe dla organizacji - przeczytaj koniecznie
- Czym jest autorski system CMS
- Gdy nie będziemy zadowoleni z dotychczasowych usług, warto wiedzieć jak przenieść stronę www na inny serwer. W tym przypadku musimy mieć dostęp, do rzeczy, o których mowa w artykule.
- Ile kosztuje stworzenie strony internetowej i od czego zależy ich cena.
- Gdy nasza strona jest już w sieci, warto wiedzieć, czym jest Optymalizacja stron www
- Dodatkowo warto zaznajomić się z informacjami dotyczącymi tego, czym różni się pozycjonowanie stron internetowych a optymalizacja stron internetowych. Zauważając także że część z tych prac, bardzo często możecie robić samodzielnie!
Tworzenie sklepów internetowych - jakie rozwiązania wybrać?
Nasz wybór pomiędzy rozwiązaniem SaaS a czymś płatnym jednorazowo, będzie zależał głównie od naszych możliwości finansowych na rozpoczęcie działalności naszej platformy sprzedażowej (sklepu). Tego czy do obsługi wystarczy nam to co daje gotowe rozwiązanie i raz jeszcze sama cena naszego rozwiązania. Nasz projekt sklepu w takim przypadku będzie miał jako sam w sobie, drugorzędne znaczenie.
W przypadku wyboru pomiędzy gotowym rozwiązaniem dla sklepu a systemu pisanym pod klienta, także poruszaliśmy temat i więcej uda się dowiedzieć pod adresem:
Autorskie systemy CMS czy darmowe rozwiazanie?
Tworzenie oferty dla klientów - czyli prezentacja produktów!
Podczas gdy nasz projekt jest realizowany, warto się zastanowić nad tym w jaki sposób ma zostać zaprezentowany nasz produkt. Wiele osób posiadających swoje sklepy internetowe, rezygnuje z tradycyjnej formy prezentacji produktu, z racji braku różnorodności wariantowej. Coraz częściej forma zakupu to bardziej strona internetowa typu wizytówka z możliwością sprzedaży. Prosty formularz danych osobowych czy minimalizacja procesu zakupowego do minimum. Integracje jedynie w przypadku płatności elektronicznych oraz automatyzacja obsługi klienta i zakupów produktów do maksimum. To wszystko cechy małych, czytelnych, choć nie do końca prostych w budowie sklepów internetowych. Prostota która je cechuje, znajduje się jedynie po stronie użytkownika, dzięki której zarówno zakup jak i zarządzanie procesem sprzedażowym w takim projekcie ma być szybkie i przyjemne.
Tworzenie sklepów internetowych - na zakończenie!
Zatem jak łatwo zauważyć, jest kilka elementów które powinny cechować nasz projekt. Integracje które zostały lub mają zostać w projekt zaimplementowane, winny spełniać kilka podstawowych warunków. Wszystkich tych elementów podczas projektowania platformy należy przestrzegać, aby móc finalnie pracować wygodnie na poczet budowania własnej marki. Dzięki wielu przemyślanym rozwiązaniom naszej wspomnianej platformy, nasz system przede wszystkim będzie skupiał w sobie grono klientów naszego sklepu, którzy to będą zainteresowani zakupem naszych produktów! To bardzo ważne, aby trafiać do odpowiedniego targetu sprzedażowego, dzięki czemu późniejsze zyski z kanałów reklamowych i nie tylko, będą wymierne do poniesionych kosztów a same integracje pomogą w sprzedaży produktów za pośrednictwem naszego sklepu internetowego.
Tworzenie sklepów internetowych - kontakt
Jeśli więc szukacie profesjonalistów którzy zrealizują przeróżne integracje systemów zewnętrznych do Waszego sklepu... Zaprojektują i wykonają projekt sklepu internetowego który pozwoli nie tylko na samą sprzedaż ale na ułatwienie powrotu klientów do ponownego kupna produktów naszego sklepu internetowego... Zaopiekuje się późniejszymi procesami sprzedaży a w przypadku problemów, podejdzie do tematu profesjonalnie i rzetelnie tak jak podczas realizacji sklepu internetowego... Trafiliście idealnie!
Tworzenie sklepu internetowego - kontakt
Mateusz Ratajczak